Het gaat goed met je bedrijf. Maar je weet dat het altijd beter kan. Stilstand is achteruitgang. Misschien kunnen de resultaten verbeterd worden door je bedrijf effectiever te laten functioneren, maar hoe pak je dit aan? In dit artikel een aantal handige tips.

Investeer in je werknemers

Aan de basis van een effectief bedrijf staan tevreden werknemers.

Denk bijvoorbeeld aan een inspirerende werkomgeving, creëer een goede sfeer op de werkvloer en zorg ervoor dat werknemers voldoende worden uitgedaagd. Maak het mogelijk voor je personeel om door te groeien en stimuleer opleidingsmogelijkheden.

Werknemers die zich geïnspireerd en gewaardeerd voelen zullen hun werk beter doen en zo bijdragen aan een beter resultaat. Ook zullen ze sneller kansen signaleren, meedenken en verbetermogelijkheden zien.

Kritisch kijken naar bedrijfsprocessen

Kijk eens kritisch naar bestaande bedrijfsprocessen. Worden e-mails wel op tijd opgepakt en de facturen op tijd verstuurd? Is het productieproces wel effectief of zijn er zaken die verbeterd kunnen worden?

In zowel de operationele, besturende als de ondersteunende processen valt winst te behalen. Als er ergens iets mis gaat werkt dit door in het hele bedrijf. Breng alle processen in kaart en kijk waar er effectiever of efficiënter gewerkt kan worden. Ook kleine verbeteringen en optimalisaties dragen bij aan meer effectiviteit en een beter bedrijfsresultaat.

Investeer in digitalisering en technologie

Met digitale technologie kun je slimmer ondernemen. In 2020 kun je bijna niet meer zonder. Probeer bedrijfsprocessen te digitaliseren of technologie in te zetten waardoor je als bedrijf slimmer, goedkoper of effectiever kunt werken.

Denk bijvoorbeeld aan nieuwe technologieën of ICT-oplossingen die tijd kunnen besparen of het productieproces stroomlijnen. Misschien wordt het tijd om online producten te gaan verkopen?

Denk vanuit je klant

Ga in gesprek met je klanten en kom erachter wat ze willen. Probeer uit te zoeken wat ze belangrijk vinden en wat hun drijfveren, behoeften en doelen zijn. Waarom gebruiken ze jouw product of dienst en niet dat van je concurrent? Breng de klantvraag zo goed mogelijk in beeld en probeer hier zo goed mogelijk een antwoord op te formuleren.

Zet bijvoorbeeld social media in of gebruik enquêtes om feedback aan je klanten te vragen.

Categories: uncategorized