Als een bedrijf eenmaal is gevestigd en floreert op zijn thuismarkt, wordt dit vaak gezien als het juiste moment om een nieuwe markt te betreden. Er is alle mogelijkheid dat het bedrijf zijn bestaande-markt, zijn klantenbestand en hun vereisten begrijpt en weet hoe het effectief aan deze behoeften kan voldoen. Als het bedrijf een sterke verkoop geniet, een grote merkbekendheid heeft en het bedrijf over het algemeen stabiel is, is dit misschien het juiste moment om de sprong te wagen.
In dit artikel zullen we enkele tips onthullen om je te helpen op de juiste manier een nieuwe-markt te betreden.
Onderzoek de concurrentie
Een gevestigde naamsbekendheid en loyaliteit is onmetelijk. Klanten ondersteunen merken waarmee ze zich identificeren. Dit vertrouwen en deze toewijding wordt vaak in de loop der jaren opgebouwd, en het doorbreken van deze loyaliteit is buitengewoon moeilijk.
Om een realistische kans te hebben om te concurreren met reeds gevestigde ondernemingen, heeft je een gedegen strategie nodig waarmee uw merk zich kan onderscheiden op de markt.
Begrijp de cultuur en taal
Culturele nuances lijken misschien onbeduidend tijdens de planningsfasen: je zult lokale mensen inhuren om het bedrijf voor je te runnen, toch? Maar de huidige consumenten zijn hoogopgeleid en kunnen een ‘fraude’ herkennen als ze er een zien. Je moet zich goed voorbereiden om aan de behoeften van de lokale-markt te voldoen.
Toen Facebook zich bijvoorbeeld uitbreidde naar Myanmar, werd het een enorme blunder. Het netwerk deed niet genoeg onderzoek naar het land, en in plaats van mensen met elkaar in contact te brengen, werden ze een platform dat zich toelegde op desinformatie en aanzetten tot haat.
Neem de lokale wetten, voorschriften en bureaucratie door
Zonder een grondig begrip van de regelgeving van de buitenlandse-markt kunt je meer doen dan alleen uw reputatie schaden; je kunt zelf een rechtszaak aanspannen.
Om juridische ongelukken en bureaucratische nuances te voorkomen, moet je een plaatselijke advocaat inhuren die je kan informeren over de plaatselijke bedrijfswetten en je uit de problemen kan houden. Afhankelijk van uw eigen informatie en bronnen is gewoon niet genoeg. Een deskundige ter plaatse kan ervoor zorgen dat uw nieuwe strategie voor markttoegang bij elke stap volgens het boekje verloopt.