Wat is de betekenis van SEO?

SEO is tegenwoordig onmisbaar. Wanneer je net begonnen bent met het bouwen van een website (of een bestaande website opnieuw wilt ontwerpen) kan zoekmachineoptimalisatie/SEO een beetje intimiderend aanvoelen. Dat is echter nergens voor nodig!

Je kunt SEO omzetten in een effectief proces dat succes op de lange termijn genereert. Met een beetje SEO-kennis kun je in een mum van tijd de positie van jouw merk in de zoekmachines verbeteren. Laten we hier eens induiken!

 

Wat betekent SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, wat simpelweg zoekmachineoptimalisatie betekent. De bedrijven met de beste zoekmachine posities begrijpen allemaal hoe belangrijk het is om SEO van binnen en buiten te kennen, maar ze moesten natuurlijk eerst de basis onder de knie hebben.

SEO omvat het optimalisatieproces van een website om organisch of onbetaald verkeer van de resultatenpagina van zoekmachines te krijgen. Het gaat om het aanbrengen van bepaalde wijzigingen in het ontwerp en de inhoud van de website, wat leidt tot een betere positie in de resultaten van een zoekmachine. Het doel is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen!

 

Waarom is SEO zo belangrijk?
Heel veel mensen raadplegen vrijwel direct het internet wanneer ze ergens naar op zoek zijn. Even “Googelen”. Google is namelijk op dit moment de meest gebruikte zoekmachine. Deze zoektochten op Google kunnen buitengewoon krachtig zijn voor een bedrijf. Niet alleen omdat zoveel mensen dit doen, maar ook omdat er veel zeer specifiek verkeer is met veel intenties.

 

Hoe bepaalt Google welke pagina’s worden getoond als reactie op wat mensen zoeken?
Het algoritme van Google is complex, maar het komt erop neer dat het kijkt naar o.a. de volgende zaken:
• Google zoekt naar pagina’s met hoogwaardige, relevante informatie over de zoekopdracht van de zoeker.
• Ze bepalen de relevantie door de inhoud van jouw website te ‘crawlen’ (lezen) en (algoritmisch) te evalueren of die inhoud relevant is voor datgene waarnaar de zoeker op zoek is. Dit is meestal op basis van de zoekwoorden die de zoeker gebruikt.
• Ze bepalen de “kwaliteit” op een aantal manieren, maar het belangrijkste daarvan is het aantal en de kwaliteit van andere websites die naar jouw pagina/website linken.
• Hoe mensen omgaan met jouw website. Vinden ze de informatie die ze nodig hebben en blijven ze op jouw site, of gaan ze terug naar de zoekmachine en klikken op een andere link? Of negeren ze jouw website in de zoekresultaten en klikken ze nooit door?
• De laadsnelheid van jouw site en ‘mobielvriendelijkheid’ (of het goed functioneert en wordt weergegeven op mobiele apparaten).
• Hoeveel unieke inhoud je hebt.

 

Categories: uncategorized